Dra på dig dina super-soniska sneakers
Om det finns en klassisk spelkaraktär som är perfekt lämpad för genren med oändliga löpare är det Sonic, en faktum som Sega försöker dra nytta av med Sonic Runners.
Denna 2D-sidrullande löpare blandar de ursprungliga Genesis-spelen med en slående serietidningslook och oändlig enknappshandling, allt vilket den gör bra. Tyvärr saboterar den sedan detta med för många pauser i handlingen och sätt att begränsa din roliga upplevelse.
Klassisk Sonic, omgestaltad
Sonic Runners erbjuder inga överraskningar. Börjande som den titulära blå igelkotten, rusar du genom världen, samlar ringar och befriar lurviga djur från deras robotfängelser. Ibland stöter du på den elaka Dr. Eggman, som tappar ringar när han attackeras innan han, oundvikligen, flyr.
Med den traditionella 2D Sonic-looken, känner du dig hemma redan från den första Green Hill-stiliserade zonen, fylld med dess karakteristiska ljusa färger. Även om tjocka konturer har lagts till alla karaktärer för att ge en mer tecknad känsla, är allt otvivelaktigt Sonic.
Det kanske inte är särskilt varierat eller originellt, men Sonic-spelupplevelsen fungerar så bra i detta format att det inte spelar någon roll. Den taggiga hjältens hastighet håller handlingen trevligt och nervös, medan den konstanta strömmen av samlarobjekt innebär att det alltid finns något att samla på. Detta underlättas av ett trippelhopp som skjuter Sonic upp genom spelets olika plattformslager, öppnar fler vägar genom de relativt raka nivåerna.
Att sakta ner Sonic
För att hjälpa till med allt detta, erbjuder Sonic Runners ett antal power-ups och ytterligare karaktärer att låsa upp - bra i teorin, men också där de free-to-play-krokar börjar dyka upp. Faktum är att detta börjar ganska oskyldigt. Krafterna ges faktiskt i en bra takt, och att inte ha dem förändrar inte dramatiskt spelet.
Krafter inkluderade Kompisar som flyger bredvid dig och erbjuder dig buffar, Färger och andra Utrustningsbara Föremål som kan användas under varje nivå, och Boostar som påverkar dynamiken i din nuvarande körning. Du får ett gratis försök med var och en av dessa, och även om du sedan måste tjäna eller köpa dem, kan du vanligtvis klara dig utan. Och oroa dig inte Tails- och Knuckles-fans, de kan låsas upp för att spela som bredvid Sonic.
Till slut börjar de riktigt negativa sidorna av betalningarna dyka upp. När spelet har stimulerat dina dopaminresponser trevligt med sina "gåvor" och "nivå-ups", så tar plötsligt livet slut och du måste köpa mer eller vänta på en nedräkningstimer för att fortsätta. Fler problem uppstår även på andra delar av tempot, med skärmar av belöningar, bonusar, poäng och annonser som tvingas på dig innan du kan återgå till spelets roliga.
Bra medan du spelar
Sonic Runners är en rolig, färgglad och välutformad endless runner som skjuter sig själv i foten med dålig takt. En enkel möjlighet till omedelbar uppspelning skulle ha gått långt för att förbättra detta - men genom att lägga till en långdragen historia och för många skärmar med färgglada belöningar, späds spelkvaliteten snabbt ut.